JAWATANKUASA PERWAKILAN PELAJAR

POLITEKNIK TUANKU SYED SIRAJUDDIN

Jawatankuasa Perwakilan Pelajar Sesi Julai 2009

Jawatankuasa Perwakilan Pelajar Sesi  Julai 2009
5:19 PM

Program Kenal Mesra Julai '09

Posted by JPP


PTSS 6-10 Julai 2009: Program Kenal Mesra(PKM) Julai 09 yang telah berlangsung pada 6 hingga 10 Julai 2009 merupakan satu program yang akan dianjurkan setiap semester. PKM merupakan program yang wajib dilakukan oleh setiap Politeknik di Malaysia. Pkm diadakan sempena pengambilan pelajar baru bagi setiap semester. PKM merupakan satu program yang berunsurkan hari orentasi yang memperkenalkan pelajar-pelajar baru mengenai suasana pembelajaran di Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin(PTSS) dan Politeknik-Politeknik seluruh Malaysia. Bagi PTSS, PKM adalah salah satu cara untuk memperkenalkan persekitaran PTSS kepada pelajar-pelajar baru dan disamping itu dapat membentuk jati diri pelajar. Pada semester ini, PTSS telah mengambil seramai 1226 orang pelajar baru. PKM ini juga merupakan satu pentas untuk pelajar-pelajar lama untuk menonjolkan diri mereka untuk mewujudkan satu organisasi yang kukuh bagi melancarkan PKM ini. Bagi semester ini, serami 108 pelajar-pelajar lama telah mendaftarkan diri untuk menjadi fasilitator PKM. Semua Fasilitator ini diketuai oleh saudara Baharuddin yang merupakan Ketua Fasilitator bagi sesi Julai 2009.

PKM merangkumi pelbagai aktiviti menarik, antaranya seperti sesi ceramah mengenai pelbagai perkara yang berkaitan dengan PTSS dan KPTM, sesi riadah, sesi beramah mesra bersama warden, LDK dan sebagainya. Selain itu, program ini juga bagi mendedahkan kepada para pelajar khususnya jawatankuasa penganjur berkaitan prosedur, teknik dan selok-belok bagi menjayakan sesuatu program. Di samping itu, ia juga diharapkan dapat menjadi saluran bagi mempromosikan kelab-kelab yang berdaftar dengan Jabatan Hal Ehwal Pelajar(HEP).


PKM telah dirasmikan oleh Pengarah PTSS iaitu Tuan Haji Md Noor b Baharom. Majlis Perasmian telah dijalankan dengan begitu meriah sekali. Bagi majlis penutupan PKM, warga PTSS telah menerima kunjungan daripad YAB Tuan Syed Razlan yang merupakan ADUN

Adalah diharapkan PKM ini kelak mampu mencapai objektif yang digariskan. Semoga niat murni pihak kerajaan bagi melahirkan “Modal Insan” yang terbilang sama-sama dapat kita jayakan.Semoga ikatan ukwah diantara Fasilitator dan pelajar baru tidak akan hilang ditelan masa.